۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۷۳۴۷۲
ناطقان میان دستور مجلس مطرح کردند؛

اشرافی‌گری در برخی رگه‌های نظام نفوذ کرده است | دولت تصمیمات اقتصادی خود را با مردم در میان بگذارد

ناطقان میان دستور مجلس تاکید کردند که دلیل اعتراضات اخیر مردم این است که اشرافی‌گری در برخی از رگه های نظام نفوذ کرده است.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از وکلای ملت امروز یکشنبه ۱۴ مردادماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

 

دولت از فرصت حضور رییس جمهور درمجلس برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کند

عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه، چرام، بهمئی در نطق میان دستور خود، گفت: از فرماندهی کل سپاه پاسداران سردار سرلشکر جعفری به دلیل موضع‌گیری به جا و به موقع در خصوص پیشنهاد رییس جمهور آمریکا مرتبط با مذاکره بامقامات عالی رتبه کشورمان تشکر می‌کنم، عده ای با حرف های خود به ترامپ و امثال آن کمک می‌کنند؛ امروز ترامپ به دنبال ایجاد جدایی میان ملت ایران است، این حرف های اضافی به طورحتم به صلاح مملکت نیست.

نماینده مردم کهگیلویه، چرام، بهمئی درمجلس شورای اسلامی،  خطاب به مطهری نایب رییس مجلس، افزود: اگر چنانچه پدربزرگوارتان در قید حیات بودند، یقینا از شما برائت می جستند؛ خدا و آموزه های دینی به ما یاد داده که همه ما مکلف و مسئول هستیم، یعنی تکالیفی به عهده ما گذاشته شده و مسئول یعنی درمقابل تکالیف و وظایف خود پاسخگو باشیم.

وی تاکید کرد: چهل سال است دشمنی و مخالفت های استکبار جهانی در راس آمریکای جنایتکار را تجربه کرده ایم و ملت ایران علی رغم فشارهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه ، مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان صادقانه از رهبر فرزانه انقلاب حمایت و همواره گوش به فرمان بودند، در کدام برهه از زمان درچهل ساله گذشته سراغ دارید که مردم این طور درتنگنا و با اقتصاد بازار و نواساناتی که وجود دارد مواجه بودند، چه اتفاق دیگری باید رخ دهد که مشخص شود که دولت ناکارآمد است.

هاشمی پور گفت: مدیران در دولت یازدهم آن قدر که  به مسائل سیاسی، چپ و راست و حزب و گروه دامن می زنند به فکر راهکارهای اصولی و عملی برای حل مشکلات اقتصادی مردم نیستند، مدت‌ها است همه مسئولان دولت را رها کردند؛ به راستی آیا رییس جمهور، تیم اجرایی و اقتصادی دولت متوجه نارضایتی های گسترده مردم از عملکرد دولت درحوزه اقتصادی و اشتغال جوانان و معیشت نابسامان نیستند.

این نماینده مردم خطاب به رییس جمهور، افزود: آیا ما و شما متوجه یاس و ناامیدی که دشمنان نظام در جامعه به وجود آوردند که عده ای نیز درداخل آن را تشدید می کنند هستیم، آیا ازمشکلات اقتصادی و معیشتی اطلاع داریم؛ هر انسان عاقلی می داند که مردم نسبت به نظام اسلامی و رهبری نگران نیستند لکن تنها مسئله ای که باعث نگرانی مردم شده تبعیض ها، بی عدالتی ها،ناکارآمدی مدیران و پاسخگو نبودن در مقابل مسئولیت هایشان است، طرح سوال از رییس جمهور درمجلس تنها فرصت مناسبی است که رییس جمهور و تیم اقتصادی باید از آن استفاده کنند و با طرح انتظارتی که دولت از مجلس دارد نهایت اقدامات موثری برای حل مشکلات اقتصادی و سامان دادن به وضعیت موجود باشد.

وی خطاب به رییس جمهور، ادامه داد: شعار اعتدال رییس جمهور بی نتیجه مانده است، انتظار می رفت که برای یکبار کمر همت می بستید و برای جلوگیری از افراطی گری ها و دامن زدن به مسائل سیاسی و جناحی از همه فکرها استفاده می کردید و دیپلماسی اقتصادی را به همه معنا تقویت می نمودید، آیا زمان آن فرا نرسیده که شما رودربایستی ها، ملاحظه کاری ها و فشارهای سیاسی بیرونی را کنار بگذارید و از تمام ظرفیت ها، استعدادها فارغ از مسائل قومی، قبیله ای و جناحی، همچنین با استفاده از توانمندی نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری استفاده کنید.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: نیروهای انقلاب و سربازان خمینی دیروز سربازان خامنه ای امروز هستند، همه بیدار و هوشیار هستند، همانطوری که دیروز جان ناقابل خود را برای آرامش و آسایش و استقلال و آزادی از مردم در طبق اخلاص گذاشتند، امروز نیز حاضر هستند همه چیز خود را درحل مشکلات اقتصادی و برون رفت از وضعیت موجود به کار گیرند، تا دشمنان قسم خورده را همانند گذشته مایوس کنند؛ اتفاقاتی که امروز پیوسته زیبنده نظام اسلامی نیست دشمنان درخارج و داخل سوء استفاده کرده و قصد دارند از آب گل آلود ماهی گیرند؛ لازم است مجلس و دولت و دیگر نهادها از جمله نیروهای مسلح، حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید همانند دوران دفاع مقدس  درجنگ فعلی تمام عیار اقتصادی نیز یکصدا و متحد شوند.
 

دولت باید تصمیمات اقتصادی خود را با مردم در میان بگذارد

محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور در نشست امروز در نطق میان دستور خود با بیان اینکه نحوه تعامل و ارتباط دولت و مردم در این روزها بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر دغدغه‌های جدی در ذهن مردم در خصوص موضوعات اقتصادی شکل گرفته است و به دلیل شرایط خاصی که در وضعیت اقتصادی کشور وجود دارد دولت باید این ارتباط و تعامل با مردم را برقرار کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در طول چند هفته اخیر هیچ ارتباط مشخصی به ویژه از سوی مسئولان اقتصادی کشور و به صورت خاص از سوی رییس جمهور با مردم وجود نداشته است لذا نخستین درخواست مردم از رییس جمهور این بوده که به صورت واضح و شفاف مسائل اقتصادی کشور را برای مردم تشریح کند چرا که آنجا که مردم باید به کمک آمده همانند تمامی عرصه‌هایی که پای نظام و انقلابشان ایستادگی کردند باز هم کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امروز باید تمام موضوعات برای مردم شفاف، باز و تبیین شود، ادامه داد: مردم پای نظام خود می‌ایستند، آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند و آقای ترامپ آقای آشفته دیده که تصور کرده با اعمال تحریم‌های یک جانبه جمهوری اسلامی را در عرصه اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی از برنامه، توانمندی و ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است که باید در این عرصه دولت به عنوان پیش قراول و پیشانی تصمیمات اجرایی مهمترین موضوع خود را در حوزه مأموریت‌هایش با مردم در میان بگذارد و امروز این خلاء عدم ارتباط کاملاً مشهود و مشخص است.

پورابراهیمی با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین موضوع که بر مشکلات اقتصادی در تمام بازارها سایه افکنده و نگرانی‌های جدی برای مردم ایجاد کرده مسائل ارزی است، افزود: لنگر تصمیمات امروز در اقتصاد کشور مسائل ارزی است که از ابتدای فروردین ماه که التهابات خاص ایجاد شد مجلس پیشنهاد یک بسته‌ای را تحت عنوان طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز مطرح کرد و در آن طرح تمام محورهای مشخص همانند بازار متشکل ارزی و یا بازار ثانویه، ساماندهی صرافی‌ها در اقتصاد کشور، ایجاد حساب سپرده‌های ارزی در اقتصاد کشور دیده شد تا با ضمانت بانک مرکزی بتواند اقدامات را عملیاتی کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه پافشاری غیرمنطقی و تخصصی دولت بر استمرار سیاست نرخ واحد ارزی در اقتصاد کشور آنچه را که بر سر کشور آورد که طی ماه‌های اخیر در وضعیت اقتصادی مشاهده شد؛ در حالی که در اولین جلسات کمیسیون اقتصادی در سال جاری این مباحث با دولت مطرح شد و انتظار از دولت این است که این بازار را به درستی مدیریت کند.

وی ادامه داد: در جلسات شورای اقتصادی هماهنگی قوا این موضوع مطرح شد و پس از چندین جلسه رایزنی و پیگیری خوشبختانه روز گذشته در این جلسه کلیات سیاست‌های جدید ارزی تصویب شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به طرح برخی شرایط مجلس در بسته جدید ارزی با چند محور مهم و اساسی اظهار داشت: اگر این موارد رعایت شود قاعدتاً انتظار این است که بازار ارزی از وضعیت التهابی خارج شود و مسیر اقتصادی که امروز با مشکلات متعددی روبرو شده است برطرف شود لذا شرط موفقیت سیاست‌های ارزی دولت تمکین به محورها و مباحثی است که در پیشنهادات کمیسیون اقتصادی و سایر مجموعه‌های تخصصی مجلس مطرح شده است و حتما دولت باید به این موارد توجه کند.

پورابراهیمی با تأکید بر اصلاح و استقلال ساختار بانک مرکزی افزود: آقای رییس جمهور و اعضای هیئت دولت از شما انتظار می رود که اجازه دهید رییس کل بانک مرکزی با استقلال کامل تصمیم‌گیری کند و این یکی از موضوعات مهم و اساسی در این حوزه است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم و صاحب‌نظران اعتقاد دارند که تیم اقتصادی دولت نیازمند بازسازی و ترمیم اساسی است، ادامه داد: کسانی که در طول سال‌ها در کابینه آزمون خود را پس داده‌اند و نتیجه عملکرد آنها ضعیف بوده است نمی‌توانند در این مسیر دولت را همراهی کنند و خود رییس جمهور بارها به این موضوع اشاره کرده است لذا انتظار ما این است که دولت در این خصوص تصمیم قاطع و سریع بگیرد و اقتصاد کشور را معطل نگذارد.

وی تصریح کرد: کشور امروز نیازمند نیروهای باانگیزه، مصمم، توانمند و معتقد به نظام، امام و رهبری است که پرچم جریان اقتصادی را در دست بگیرند و مسیر حرکت اقتصاد کشور را که برخی فکر می‌کنند با مشکل جدی مواجه شده از این مسیر عبور دهند که این موضوع امکان‌پذیر است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر کشور با بیان اینکه استان کرمان چندین ماه با سرپرستی اداره می‌شود، افزود: استاندار قبلی کرمان به هر دلیلی استعفا دادند در حالی که استانداری توانمند و پرتلاش بودند لذا از وزیر کشور انتظار می‌رود هر چه سریعتر برای وضعیت مدیریت استان کرمان تعیین تکلیف کند تا بر این اساس بتوان مجموعه تصمیمات در استان را راهبری کرد.

پورابراهیمی از وزیر کشور به دلیل عدم تسریع در طرح ساماندهی اتباع خارجی انتقاد کرد و ادامه داد: متأسفانه امروز استان کرمان به ویژه شهر کرمان با پدیده وجود افاغنه به عنوان یکی از مشکلات مواجه است که این اتباع غیرقانونی و غیرمجاز در این استان زندگی می‌کنند و  حدود 10درصد از جمعیت اتباع خارجی هستند که این وضعیت قابل استمرار نیست و مشکلات زیادی بر مردم وارد کرده است در حالی که قرار بود در شورای عالی امنیت ملی هر چه سریعتر این موضوع عملیاتی شود البته در مجلس طرحی در این باره تهیه شده که باید سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت راه‌آهن کرمان- یزد تصریح کرد: مردم کرمان عنوان می‌کنند که از یزد تا تهران احساس می‌شود که در قطارهای اروپایی سفر می‌کنیم اما از یزد تا کرمان وضعیت اسفبار است لذا این دو بانده شدن و ترمیم خطوط باید پیگیری شود و مشخص نیست که مدیر راه آهن کرمان چه اقدامی انجام می‌دهد همچنین در خصوص جاده راور- دیهوک که به خراسان می رود چند روز گذشته مردم دچار سانحه شدند و چند نفر از هم استانی‌های ما کشته شده‌اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گازرسانی به شهرهای شهرداد ، اندوجرد و منطقه گلبافت هر چه سریعتر باید توسط وزیر نفت پیگیری شود.

روسای سه قوه روسای فرماندهان جنگ اقتصادی هستند

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین نیز به عنوان دیگر سخنران امروز در نطق میان دستور با یادآوری آغاز تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی از 15 مرداد ماه، گفت: با اقدامات مسئولان و سرمایه اجتماعی مردم این حرکت آمریکا و ترامپ با شکست مواجه شده و مردم ایران یک بار دیگر صلابت خود در برابر استکبار جهانی را نشان خواهند داد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر مردم ما پشتیبان انقلاب هستند اما از مسئولان خود ناراضی هستند، در این میان سوالی مطرح است و آن اینکه امروز که جنگ اقتصادی است، فرماندهان جنگ اقتصادی چه کسانی هستند؟

وی با بیان اینکه ما تنها سه فرمانده رییس جمهور به عنوان فرمانده عملیات در دولت، رییس قوه قضاییه و رییس قوه مقننه را می‌شناسیم، افزود: روسای سه قوه چرا با مردم سخن نمی‌گویند و مسائل را برای مردم بیان نمی‌کنند؟ تا کی مردم باید منتظر اعلام برنامه‌های رییس‌جمهور بمانند؟

حاجی بابایی ادامه داد: مردم تا کی باید منتظر بمانند تا رییس قوه قضاییه پیام خوش برای ملت ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، اختلاس‌ها و وضعیت اقتصادی داشته باشد؟ مردم از رییس مجلس توقع دارند در رسانه ملی حاضر و گزارش دهد که مجلس چه کارهایی کرده است. متاسفانه هر سه قوه گزارشی به مردم نمی‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه چه کسی باید به جای این سه فرمانده به مردم گزارش دهد، گفت: امروز رهبر انقلاب همه اختیارات را به روسای قوا داده است، شورای برنامه‌ریزی تشکیل دادید، چرا گزارش شورای اقتصاد را به مردم نمی‌دهید؟ به مردم باید بگویید که چه تصمیماتی گرفته شده است. مردم باید در جریان همه اقدامات قرار گیرند.

وی معتقد است: تشکیل جلسه محرمانه در مجلس چه نفعی برای مردم دارد؟ مردم عملکرد مجلس، قوه قضاییه و دولت را مطلوب نمی‌دانند لذا مجلس به عنوان قلب دموکراسی کشور باید محل گزارشات رییس جمهور و رییس قوه قضاییه باشد، همه سکوت کردند چه کسی باید در این کشور پاسخگو باشد؟

حاجی بابایی در ادامه تصریح کرد: از دولت خواستیم تا تیم اقتصادی را تغییر دهد اما هیچ کاری انجام نشد، ناگزیر مجلس بی‌کَس ترین وزیر را پیدا و استیضاح می‌کند، کسی که باجناق نداشته باشد یا هیچ کَس را ندارد البته وی هم باید استیضاح شود. چرا مجلس، قوه قضاییه و دولت منفعل است؟ رهبری تا کجا باید اخطار دهد؟ چرا در شرایطی که این مسئولان منفعل هستند و فردی پیدا می‌شود و جواب آمریکا را می‌دهد، دردتان می‌گیرد؟ چه کسی باید جواب ترامپ را دهد؟

وی افزود: شما که کاری ندارید پس اجازه دهید تا دیگران پاسخ دهند. شما سکوت کردید و منفعل هستید. مردم به خیابان‌ها آمدند و مشکل دارند. حرف مردم درست است، اشرافی‌گری در برخی از رگه‌های نظام نفوذ کرده است. آقای رییس قوه قضاییه با آقازاده، برادرزاده یا خواهرزاده‌ها برخورد کنید، 193 نماینده نامه به جنابعالی را امضا کردند لذا به هیچ کس رحم نکنید. حرف مردم فقط کم‌آبی و گرانی نیست. مردم معترضند که چرا با گرانی برخورد نمی‌کنید؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: حرف مردم عدم مبارزه با فساد است، چرا در سخنرانی‌ها یکدیگر را محکوم می‌کنید؟ مجلس، دولت و قوه قضاییه چه مجموعه و مسئولی وجود دارد؟ ما باید پاسخگو باشیم، چند قدم برای مبارزه با اشرافی‌گری برداشتیم؟ چندین روز است که می‌گوییم لیست کسانی که در این کشور دلار 4هزار و 200 تومانی گرفتند را منتشر کنید اما خفقان گرفتند و نمی‌گویند.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر فامیل یا وزیر یا قاضی یا نماینده و یا هر کس دیگر دلار 4 هزار و 200 تومانی گرفته باید اعلام شود. دردتان چیست؟ چرا لیست را به مردم نمی‌دهید؟ چرا نظام را زیر سوال می‌برید؟ کسانی که سنگر را خالی و نظام را سنگر این مشکلات، نفهمی‌ها و ندانم‌کاری‌ها کردند باید در پیشگاه ملت جواب دهند.
 

مشکل بیکاری با ارائه گزارش‌های مرکز آمار حل نمی‌شود

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش نیز در نطق میان دستور خود، گفت: مشکل بیکاری با ارائه گزارش های مختلف مرکز آمار حل نمی شود و بایستی برای حل آن راهکارها، راهبردها و استراتژی های اساسی تعریف شود؛ شورای عالی اشتغال و قرارگاه اقتصاد مقاومتی چه راهکار و راهبردی برای برون رفت از معضل بیکاری جوانان پیش بینی کرده اند؟

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه های دولتی برای بالا رفتن سن ازدواج و استخدام و شرایط سختی که  برای به کارگیری جوانان وجود دارد چه راهکاری در نظر گرفته اند؛ تغییر شرایط سنی برای ورود به کار و ازدواج، اصلاح رویه دریافت و پرداخت تسهیلات سیستم نظام بانکی، پرداخت تسهیلات کم بهره، حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان، همکاری بیمه امور مالیاتی بانک ها به تولیدکنندگان به ویژه در گردشگری و هتلداری و سایر امور مرتبط که در فشار و تنگنا هستند از الزامات است که متاسفانه کسی به داد آنان نمی رسد.

عباسی بیان کرد: جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق کالا به ویژه محصولات کشاورزی مانند چای برنج از جمله مسائلی است که به توجه نیاز دارد زیرا مشخص نیست چند درصد برنج و چای وارداتی از مبادی قانونی وارد می شود برنج کاران عزیز پس از ماه ها انتظار خواهان ایجاد شرایط مناسب در قیمت گذاری توافقی هستند.

عضو هیات رییسه مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه حداقل اقدامی که وزارت ورزش و جوانان می تواند انجام دهد ایجاد بستر مناسب برای ورزش جوانان و تلاش برای شکوفایی استعدادهای آنان است، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه باید فضاهای ورزشی را توسعه دهد.

آرمان های بلند ما ارزش استمرار و پایمردی را دارد

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در پارلمان در نشست علنی امروز در نطق میان دستور خود با یادآوری سالروز صدور فرمان مشروطه، گفت: این روز روز خانه ملت است و روزی است که حکومت و حاکمیت مشروط بر قانون شد و با مشارکت مردم معنا و محوری دیگر یافت؛ روزی که به تک تک ما یادآوری می کند که امر، امر قانون است واراده، اراده ملت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: اراده ملت اراده غالب است و هیچ اراده ای از آن بالاتر و برتر نیست؛ آنها هستند که تعیین می کنند که چگونگی حکومت و چرایی حاکمیت را که اساسا مردم فلسفه وجودی حاکمیت هستند و به معنای واقعی میزان رای ملت است.

وی خطاب به نمایندگان، ادامه داد: نیک می دانید که در یکی از حساس ترین برهه های انقلاب اسلامی به سر می بریم؛ انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را طی و عصری جدید را تجربه می کند؛ چهل سالگی به نظر روحی سن پیامبری و سنی است که پیامبر رحمت و رحمانیت در آن مبعوث شد و از این حیث سن کمال است.

این نمایند مردم در مجلس دهم، یادآور شد: سنی که مسئولیتی کبیر بر دوش انقلاب اسلامی گذاشته و می گذارد و بار به سر منزل مقصود رساندن مسئولیت هایی چون استقلال و آزادی را بر شانه های جمهوری اسلامی سنگین تر از قبل می کند به لحاظ جسمی و کالبدی اما بعد از چهل سالگی سوخت و ساز هر کالبد تندتر، وزن آن افزایش و تراکم استخوان ها کاهش می یابد.

تاج الدین افزود: انقلاب اسلامی نیز وارد چهل سالگی شده و بیم آن می رود بعد از چهل سالگی کارکرد دولت ها در آن کندتر، وزن و حجم آنها افزون تر و سرمایه اجتماعی شان کمتر شود؛ این کالبد امروز نیاز به دمیدن روحی تازه دارد و این امر کاری پیامبرانه است و امروز حضور پرشتاب تر زنان و جوانان و مشارکت موثر آنان در قدرت، شنیدن بیشتر و واضح تر صدای ملت، گفت و گوی ملی میان گروه های مختلف اجتماعی می تواند همان دمیدن روح تازه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، تصریح کرد: بی تردید راهی که با انقلاب اسلامی آمده ایم اگر چه پرفراز و فرود اما رو به جلو و امیدبخش بوده و آرمان های بلند ما ارزش استمرار و پایمردی در راهی که آمده ایم را دارد./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات